A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Солотвинський ліцей імені Лесі Українки Солотвинської селищної ради Тячівського району Закарпатської області

Аутизм.Поради для батьків.

Аутизм. Поради для батьків.

За статистикою у кожної 68-ї дитинидіагностують аутизм. Щоце за хвороба?

Фото без опису

Важко залишатися байдужим, спостерігаючи за тим, як дитина хвора на аутизм намагається адаптуватися в швидко плинному сучасному світі. Хоча форми подібних розладів варіюють від легких до важких, багато людей хворі на цю недугу виявляють виняткові здібності до музики чи інших виді вмистецтв. Варто їх трохи підтримати і адаптаціяїх у суспільстві стане цілком реальною. Аутизм не є результатом поганого виховання.

      Аутизм – церозлад, який виникає внаслідо кпорушення розвитку мозку і характеризується відхиленнями у соціальній взаємодії та спілкуванні, а також стереотипністю у поведінці та інтересах. Всі вказані ознаки з’являються у віці до 3 років. На відміну від усіх інших дітей з психофізичними порушеннями і без них, аутична дитина не йде назустрічіншій людині і не радіє, коли будь-хто, дитина чи дорослий, хоче, наприклад, гратися разом з нею.

Оксана Гаяш - кандидат педедагогічних наук, методист кабінету методики дошкільної, початкової та інклюзивної освіти ЗІППО

Поради для батьків:

1. Не можназаперечуватинаявністьпроблеми. Спочатку буде шок, заперечення та відчуттябезвиході. Дужекорисно в такому разі вести щоденник. І коли стає особливо важко, дивитися, щобулораніше і щовідбувається зараз, і радіти будь-якомупрогресу. А він буде, будьте певні.

2. Радимозареєструватися на форумічи в групі, де спілкуються батьки дітей з розладами спектра аутизму.Тамвизнайдетебезлічкорисноїінформації, відповіді на запитання та, найголовніше, – підтримку.

3. Обов’язковопотрібнопоговорити з близькими та родичами та розповісти про діагноз. Не вартозамовчувати та приховувати. Адже для досягненняуспіху вам усімпотрібно стати однією командою та розробити тактику поведінки.

4. Чивартоговорити з дитиною про їїдіагноз? Ми вважаємо, щоцепотрібнозробитиобов’язково. Аутизм діагностують у ранньомувіці, а дітипочинаютьзапитувати “Щозі мною не так?” дещопізніше. Розповідаючи про аутизм, обов’язковозробіть акцент, щоце не недолік, а особливість. Як поганийзір, наприклад.

5. Без допомогиспеціалістів не обійтись. Корекційні педагоги, логопеди-дефектологи, психологи – ціспеціалістидопоможутьдосягнути хороших результатів. Такожважливозайматися спортом, адже часто діти з РАС погано відчуваютьсвоєтіло.

6. Для навчаннядитини з РАС використовуйтеальтернативнукомунікацію та візуальніпідказки. За допомогоювізуалізаціїдитинанабагатокращесприймаєінформацію.

7. У жодномуразі не потрібноізолюватидитинувідспілкування. Навпакипотрібнозаохочувати до взаємодії з однолітками. На сьогодні у багатьохсадочках та школах діютьінклюзивніпрограми, за якиминавчаютьсядіти з особливимиосвітніми потребами.

Поради дорослим з близького та далекого оточення дитини.

1. Застосовуйтепланомірнуспівпрацюдитини з дорослим для того, щоб у неї перед очимазавждибуветалоннийваріант, з яким вона хоча б зрідка намагаласяпорівнятисвійвиріб та іншірезультатисвоєїдіяльності, а такожспоглядатидії, рухидорослого, чутийогороздуми. Партнерство з дитиною в різнихспільних з нею справах допомагатимезаспокоїти і датиїйвідчуттязахищеності.

2. Дотримуйтеся з переважноюбільшістюаутичнихдітейпостійногоїхстрахування: будьте готовіїхспіймати, підхопити, підкласти руку на небезпечнемісцетощо, будьте готовізапобігтивиникненнюситуації, щопровокуєфізичнусамоагресіюдитини. Дієвим способом зводити до мінімумунебезпечнідіїдитини є їх не підкріплення вами своїмибурхливимиреакціями (не лякатися, не засмучуватися, не сердитися). Пам’ятайте, щодеякідітиможутьпровокуватитакіреакціїдорослого і при цьомувідчуватизадоволення і радість.

3. Цілеспрямованоопікайтепредметнудіяльність та грудитини. У цьомузв’язкузабезпечітьвиваженеставлення до добору іграшок та предметів, продумуйтецілі з позиціїміриїхньоїскладності (маютьвідповідативіку, можливостям та інтересамдитини), прискіпливоставтеся до організації і керівництвадитячоюдіяльністю.

4. Використовуйтебільшуприхильністьдитини з аутизмом у ставленні до предметів, ніж до людей. На ційосновіопосередкованоналагоджуйтедіалог з ними, наприклад, через музичніінструменти, танці, спортивніігри. Водночасналагоджуйтеслухо-вокальну, слухо-рухову та зорово-руховукоординаціюзагальної і дрібної моторики, формуйте доступний для дитинирівеньздатностісинтезуватиїх в однійдіяльності (спонукайтедитину до пошукузліва-справа, зверху-знизумелодійноїіграшкиабодорослого, якийїйнаспівуєчищось говорить тощо).

5. Усувайте з оточеннядитини все те, щоможеналякатиїї: різкі звуки (лясканнядверима, гуркотінняпосудом, сварку, голосну музику); різкізоровівраження (потужні, не захищеніджереласвітла, раптовийрух в полізорудитини); різкі запахи, грубізвертаннятощо.

6. Пам’ятайте, щопогляддорослого, звуки його голосу, наближення і торканняможутьвикликати в дитинилишеобороннуреакцію у виглядірізнихваріантіввідсторонення й уникнення (відвертання і відведення очей, небажанняслухати, торкатися, вступати в будь-який контакт).

7. Підтримуйтеелементиспілкування, спробивступити в контакт, реакції на звертаннядорослого. При цьомувсіляковраховуйтеособливостіїхньогоздійсненнядитиною, оскільки, не зважаючи на те, щодитина «ходить повз людей», вона ніколи не наштовхується на них, можезаплакати, коли на неїчи при ній кричать.

8. Систематично використовуйтеможливості арт-терапевтичнихзасобів як соціальноприйнятноговиходуагресивності та негативнихемоційдитини з аутизмом, безпечного способу зняттянапруження, зменшеннястрахів, агресії і жорстокості. Спільна участь в малюванні, в музичнихзаняттях, в елементарнихспортивнихіграхсприятимеформуваннювідносинемпатії та взаємноїпідтримки.

ЗАКЛАДИ, ЯКІ ОПІКУЮТЬСЯ ДІТЬМИ З АУТИЗМОМ В УКРАЇНІ м. Київ *

Спеціальназагальноосвітня школа індивідуальногонавчання «Надія», * Громадськаасоціаціяпідтримкиосіб з аутизмом «СОНЯЧНЕ КОЛО», * Благодійнаорганізація «ШКОЛА_СХОДИНКИ», * Громадськаорганізація «Школа життя», * Центр соціально-психологічноїреабілітації для дітей і молоді з функціональнимиобмеженнями «Подолання», *Реабілітаційний центр «Родина» для дітей та молоді, якімаютьфункціональніобмеження. м. Львів * Благодійний фонд «ВідкритеСерце». * благодійний фонд «Контакт».

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора